Zoeken

woensdag 8 november 2017

En dure kerstversiering

Gezellige december maand iedereen, 

Tegenwoordig zijn er zoveel feesten dat ik het niet meer bijhou. Ze noemen december een feestmaand maar de enige mensen voor wie het een feestmaand is zijn de mensen die de hele maand vrij zijn en er ook nog eens veel geld aan over houden. Doe mij dat ook. Maar nee, ik ben zo iemand die te veel geld uit gaat geven tijdens de december maand. Verjaardagen, SinterKerst&Nieuw (je weet wel, het moment dat je een soort van gedwongen wordt om cadeau’s voor meerdere mensen te halen en gezellig te doen en hopen dat ze het niet merken dat je de rommel eigenlijk nooit gebruikt). Gezellige maand, zeggen we dan. We lachen, we eten te veel, we drinken te veel (thee drinken kan ook te veel gebeuren). Het is ook de maand waarop we een dode boom in huis zetten en die versieren met tierenlantijnen en lichtjes, die je aan het einde van de maand en het jaar buiten neerzet, in de brandsteekt of als je zoals wij, een kunstboom hebt, in de doos terug zet om weer 11 maanden stof te laten verzamelen. Dan hebben we het nog niet eens over de versieringen en lichtjes gehad.




De artiekelen die ik persoonlijk geweldig vind
Inmiddels begin November, krijgen we veel  al volle winkels te zien, met daarin veel kerstversieringen, ook reclames, zelfs die op internet, laten volle kerstbomen zien en allemaal leuke versieringen. Kerstrends zijn er vol op, het is immers de bedoeling dat je elk jaar nieuwe kerstballen, etc gaat kopen, toch? Nee. Ik zit inmiddels al 8 jaar met dezelfde lelijke roze en mint groene kerstversiering, omdat ik dat leuk vind. Er hangen voornamelijk van die over vrouwelijke, veel te grote en lelijke ornamenten in. Natuurlijk hebben we ook gewone kerstballen en slingers, maar mijn huidige kerstboom is niet compleet zonder een aantal roze, blauwe en paarse cupcakes, ijsjes en hondjes met kerstmutsen. Elk jaar komt er wel iets bij, zo hadden we laatst Disney kerstballen van kunststof gevuld met chocolade (die er trouwens behoorlijk snel al was uitgehaald), maar als we nu naar de huidige, uhm, exentrieke, bijzondere kerstversiering bekijken, zien we een gigantisch verschil in prijs en daarbij natuurlijk ook kwaliteit (waarschijnlijk, wie weet, je ziet ze maar voor een paar weken en dan verschijnen ze weer in de doos)

Voorbeeld van goedkopere ornamenten
Maar als ik nu een willekeurige winkel instap (bijvoorbeeld; Blokker, Intratuin of Action) zie ik verschillende prijzen voor bijna hetzelfde product. Het gaat vanaf 89 eurocent (Action, duidelijk) naar 3 euro (Blokker) tot 15 euro (Intratuin), misschien is het kwalitatief beter of iets mooier
afgewerkt, maar voor mensen zoals ik, mensen met een grote portomonee (zonder inhoud) zullen we altijd kiezen voor voor de goedkopere of goedkoopste. Dus waarom zijn er dan zulke dure, bijna identieke ornamenten? Voor de mensen die geloven dat duurkoop betere koop is.
Maar laten we eerlijk zijn, als ik naar de Intratuin ga voor een Kerstballen Cupcake en hem mee naar huisneem en uit het doosje haal en in de kerstboom hang en hij er afvalt, hij in drieduizend stukjes licht. Want ja,  de duurdere ornamenten zijn van glas, terwijl je die van de Action of Blokker in Kunstof en Plastic hebt. En laten we eerlijk zijn, voor mensen met kinderen, huisdieren of gewoon een normale levenstijl is plastic beter. Waarom?


Nou stel je voor, iemand en ik noem geen namen (hond, kat, kind of partner) loopt “per ongeluk” tegen de kerstboom en er vallen ornamenten uit dan kan je de plastic of kunstof ornamenten gewoon oppakken, eventueel wat glitters oprollen (meer daar over later) en hem weer in de boom hangen. Waar je met glas, nou je mag iedereen uit de buurt houden, je stoffer en blik pakken en je handschoenen (geloof me, rubberenhandschoenen als je glas oppakt is een must). Als je alles hebt opgeveegd en opgepakt, moet je de stofzuiger pakken om alle innieminnie glasstukjes te verwijderen. Heerlijk ook als je tapijt of een kleed hebt. Dan mis je een duidelijke plek in je kerstboom en moet je de eerst volgende dag weer naar de winkel om je ornament te vervangen. Mijn tip, als je dat drie keer hebt gehad, ga je wel voor kunststof. Het is toch ook een hoop geld dat uit je boom valt en in duizende stukjes op de grond licht.

Maar goed, hele blogpost over (veel te dure) ornamenten cupcakes – zijn er nog andere ornamenten die verschrikkelijk duur zijn (duurder dan 15 euro). Hoe ik dat weet? Glamour. Zoals velen van jullie weten ben ik abbonee van de Glamour* en deze maand (Novermber/December) hadden ze een prachtige spread over kerstdiner. De spread had (zoals gewoonlijk) designer dingen, want ja, anders geen advertenties. Maar ik vind, heel personlijk, 1100 euro voor een kussenhoesje, veel te duur.  Voor inspiratie is het geweldig en die spreads zijn een soort designer pinterest geworden, maar waarom zouden we geen goedkopere alternatieven spread doen? Het is iets wat ik erg leuk zou vinden. Het gebeurt wel eens, dat ze designer dingen laten zien en de iets goedkopere alternatieven van nog veel te dure winkels, maar als ze nu eens alternatieven laten zien van een blokker of action. 

Ik geef je hier nog even wat voorbeelden van veel te dure kerstornamenten (en goedkopere alternatieven)



Ornameten, per stuk, €12,95 Kerst bij de Bijenkorf
Per stuk, €2,69 Kerst bij de Action
Kerst Kabouters, per 10, €2,99 Kerst bij Ikea

Kerstbal met Led, Per stuk €7,99 Kerst bij Intratuin
Krijtbord Engel, per stuk €14,95 Kerst bij Riverdale




Hoewel er meer sites zijn waar je inspiratie kan op doen voor kerst, heeft de Blokker besloten om zicht te richten op het kerstdorp. Ook leuk, maar niet voor in ons huis. Ik hoop dat dit wat leuke ideeën oplevert, en als je de kerstboom hebt staan, stuur even een foto.

Veel decoratie plezier

Liefs,

Sharon

*Ik wordt niet gesponserd door Glamour

Geen opmerkingen:

Een reactie posten